Økonomiske søvnproblemer

Lån eller refinansier inntil 500 000 kr!

Din søknad behandles av flere banker - kostnadsfritt.
Lånebeløp
150 000
Løpetid
7
Lånet skal brukes til å refinansiere andre lån?
Månedsbeløp Fra 7 544,- *
* Lånksempel: 65 000 kr over 5 år, eksempelrente 6,99%., etabl.geb. 950 kr., mån. avgift 40 kr blir totalt 91 368 kr. Eff.rente 8,69%. Rentes settes individuelt mellom 8,69–25,3%. Lang nedbetalingstid og/eller en medsøker øker sjansene for å få lån. Du kan innfri lånet tidligere enn avtalt løpetid.
Søk nå
2018-10-03         Eminentor
Økonomiske søvnproblemer

Økonomiske søvnproblemer

Av Maria Kjellstadli Skylstad

  

Søvn er ekstremt viktig for å både fungere og overleve, og vi vier i snitt 25 år av livet vårt til nettopp det. Men, flere hundre tusen nordmenn sliter med å sove. Det finnes mange årsaker til søvnproblemer, men bekymring og stress er de mest vanlige. Det er også en kjent sak at stress og bekymring ofte skyldes økonomiske problemer. Derfor skal vi gi deg noen råd, slik at du både kan sove – og leve bedre.

 

Begynn å glede deg

Noe de med søvnproblemer gjør, er å grue seg til leggetid. Det er stressende og slitsomt å vri seg og ikke få sove når man vet det bare er få timer til man skal stå opp. Derfor knyttes det stress og angst til det å legge seg, når man vet hva som venter. Da er det viktig å roe ned og gjøre ting man liker før man legger seg, slik at det hele blir mer lystbetont. Noen synes det hjelper å å ta en varm dusj eller bad, da det gjør dem avslappet og døsige. Andre ser heller frem til ta en liten snack før sengetid. Man burde iallfall ikke legge seg sulten, eller for mett for den saks skyld. Bare ta deg tid til å gjøre deg klar for sengen, og gjør det til noe du ser frem til.

 

 

Hva rommer rommet?

Søvnen starter faktisk ikke på soverommet. Man burde skru av TV-en i god tid før leggetid, og dempe belysningen ellers i boligen. Ellers gjør et mørkt og kjølig soverom innsovningen lettere for de fleste som sliter med søvnen. Det er også lurt å kvitte seg med ting og gjenstander som tar oppmerksomheten din. Fargene på rommet er også viktig, og beroliggende mørkegrønne og -blå farger er å foretrekke. Styr iallfall langt unna gult, da dette er en "skrikete" farge som aktiverer og styrer en rekke hormoner som holder deg våken.

 

Du må skru av for å kunne skru av

Det å "bare" sjekke om man har fått den mailen, svare på den ene snappen, binge én episode til eller refreshe instagram, kan ødelegge nattesøvnen din. Ikke bare bidrar lyset fra skjermene at kroppen ikke finner ro, du holder også hjerneaktiviteten konstant i gang. Skru derfor av, og legg gjerne bort alle skjermer en time før du skal sove, og gjør en avslappende aktivitet før du legger deg. Vekkerklokken kan også være et stressmoment. Om man ligger og følger med på klokken og teller antall timer til du må stå opp, blir man fort stresset. Det kan derfor være lurt å snu eller flytte klokken til andre enden av rommet. Dette kan faktisk også gjøre det lettere å stå opp, da du faktisk  ut av sengen når alarmen ringer.

 

  

Powernaps kan svekke søvnen

For å unngå å få søvnproblemer på natta, burde man unngå for mye søvn på dagen. Dette er fordi powernaps reduserer søvnbehovet, som kan gi deg problemer med innsovningen senere. Hvis du sover lengre enn 10-30 minutter, kan du altså ha ødelagt nattesøvnen før natten i det hele tatt har senket seg. Derfor kan man vurdere å for eksempel meditere i stedet, da dette hjelper deg med å hvile både kroppen og sinnet.

 

Avbryt – repeat

Hvis du blir liggende og vri deg i mer enn 20 minutter – avbryt. Når man stresser og sier til seg selv at "Nå jeg sove", får man det iallfall ikke til. Stå derfor opp, drikk litt vann, spis om du er småsulten, les en liten stund, og forsøk deretter å sove på nytt. Om du ligger i enda 20 minutter, avbryt igjen, og fortsett med dette helt til du faktisk sovner.

 

 

Vi kan hjelpe

Du burde unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs. Det å skrive ned dagens tanker, følelser og bekymringer på papir, kan hjelpe deg med å legge dem fra deg, fjerne stress og gjøre deg roligere. Å stå opp til samme tid hver dag – selv i helgene, kan også være koden til å løse enigmaen vi kaller søvn. Men, om bekymringene dine er av økonomisk opphav, er det ikke sikkert du klarer å legge dem fra deg før du har tatt tak i dem. Eminentor kan hjelpe deg med å ordne opp i dine økonomiske problemer – og dermed søvnproblemene dine. Kontakt våre rådgivere på telefonnummer 02453 eller benytt lånekalkulatoren, og vi kan hjelpe deg med refinansiering av lån og gjeld på inntil 500 000 kr. For at du skal få de beste lånebetingelsene, videreformidler vi din lånesøknad til våre samarbeidspartnere. Dette gjør at du vil du få flere ulike tilbud, og muligheten til å velge det lånet som passer best for deg og din økonomi. Det kan altså hjelpe å ordne opp, for å sove godt.

Del denne artikkelen

Samarbeidsbanker

Eminentor samarbeider med flere store og små banker i Norge. Vi streber etter å gi deg det beste mulige lånetilbudet etter en helhetsvurdering av søknaden din. Et lån som er formidlet av Eminentor koster det samme som når du låner direkte av banken. Våre priser kan sammenlignes med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no.